Lean manufacturing
Filozofia, modernizacja, skuteczność

Lean manufacturing to koncepcja biznesowa polegająca na oszczędnym gospodarowaniu środkami podczas produkcji towarów. „Lean” znaczy po angielsku „szczupły” – chodzi więc o takie wytwarzanie, które przy maksymalnym zysku generuje jak najmniej strat. „Wyszczuplające” podejście do produkcji to de facto szukanie sposobów, które pozwoliłyby radykalnie zmniejszyć ilość marnowanego czasu i pieniędzy.

Filozofia lean manufacturingu także i w Polsce zdobywa swoich entuzjastów; świadome spojrzenie na proces produkcji jest bowiem ze wszech miar opłacalne i może mieć ozdrowieńczy wpływ na dochody przedsiębiorstwa. 

Lean manufacturing – inteligentna walka z marnotrawstwem

Lean manufacturing najczęściej kojarzy się ze zmianami, na które zdecydowała się swego czasu firma Toyota. I faktycznie – reforma procesu produkcyjnego, na który zdecydował się ten koncern, posłużyła później jako wzór dla ogromnej rzeszy przedsiębiorstw z całego świata. Dla Toyoty punktem wyjścia było sporządzenie listy siedmiu wcieleń straty. Są to:

  1. nadprodukcja – wytwarzanie towaru wtedy gdy ten nie jest potrzebny;
  2. oczekiwanie – strata czasu wynikająca ze złej organizacji procesu produkcyjnego (półprodukty zbyt długo czekające na dalszy etap produkcji czy gotowe towary zalegające w magazynach);
  3. transport – nieekonomiczne podejście do przenoszenia części niezbędnych do produkcji z miejsca na miejsce, złe rozplanowanie logistyczne;
  4. nieodpowiednia produkcja – wykorzystywanie narzędzi źle dobranych do danego etapu produkcyjnego (np. korzystanie z bardzo zaawansowanych technologii podczas wykonywania wyjątkowo prostych czynności);
  5. niepotrzebna inwentaryzacja – wydłużenie czasu realizacji, utrudnione naprawianie rzeczywistych problemów produkcyjnych;
  6. nadmierny ruch – problematyka ergonomiczna, narażanie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników etc.;
  7. błędy, niedoskonałości – niedobory jakościowe skutkują koniecznością poprawek lub rozpoczęciem produkcji od nowa, co w oczywisty sposób przekłada się na dodatkowe koszty.

Poprzez zastosowanie narzędzi lean manufacturingu przedsiębiorstwo może wyeliminować te czynniki i znacznie usprawnić funkcjonowanie produkcji. Takie podejście to próba spojrzenia na zakład produkcyjny jak na żywy organizm – kiedy jeden narząd przestaje odpowiednio pracować, całe ciało również nie działa tak, jak powinno.

Eliminacja marnotrawstwa czasu, energii i pieniędzy występującego na konkretnych poziomach działalności wpływa pozytywnie na biznesowy całokształt. Dokładnie jak w przypadku ludzkiego organizmu – regulacja procesów zapewnia pożądany rozwój.

Działanie „organiczne”

By wcielić koncepcje lean manufacturingu w życie i tym samym usprawnić działanie przedsiębiorstwa, nie wystarczy mechanicznie i bezrefleksyjnie zabrać się do narzucania pracownikom nowych procedur. Lean manufacturing wymaga także dogłębnej zmiany mentalności kadry na każdym szczeblu.

Przecież – jak już to zostało wcześniej zaznaczone – jest to filozofia „organiczna”. W związku z tym nie może wszystkiego narzucić tak zwana góra czy – by trzymać się metafory ludzkiego organizmu – apodyktyczny mózg. Należy wsłuchać się we wszystkie warstwy organizmu, czyli – wziąć pod uwagę dobro całego zespołu, by reforma odbyła się niejako oddolnie. Tylko takie postawienie sprawy przyniesie pożądane skutki.

Kaizen – jeden z filarów koncepcji

To wcielenie w życie paradygmatu lean manufacturingu możliwe jest dzięki konkretnym metodom wprowadzania zmian. Jedną z nich jest kaizen. Słowo to oznacza po japońsku stałą poprawę, ciągły rozwój. Koncepcja za nim stojąca polega na przekonaniu, że tylko nieprzerwane, codzienne ulepszanie sposobu pracy może zapewnić upragniony sukces oraz zadowolenie klientów i pracowników.

Chodzi o doskonalenie pracy na wszystkich jej płaszczyznach poprzez skoncentrowanie uwagi na pojedynczym człowieku. Kaizen odpowiada więc za wspomnianą już oddolność zmian – firma staje się lepsza, bo pracownicy stają się lepsi. Narzędzia spod znaku kaizen pozwalają w efekcie poprawić warunki pracy, zmniejszyć koszty produkcji czy zwiększyć wydajność przedsiębiorstwa.

Oddolność a skuteczność

Można więc powiedzieć, że lean manufacturing jest wielką systemową korektą dotychczasowych sposobów produkcji. Uwagę zwraca szczególnie swoista naturalność tej filozofii. To nie typowy plan pracy, który musi zostać wykonany przez pracowników; to raczej sposób na usprawnienie codzienności, który jednocześnie ma wymierny wpływ na zyski. Dzieje się tak dlatego, że wprowadzane zmiany uwzględniają spostrzeżenia i doświadczenie pracowników każdego szczebla.

Więcej nawet – często to oni inspirują przedsiębiorstwo to wprowadzenia takich czy innych modyfikacji. Wróćmy na chwilę do przykładu Toyoty. W niektórych jej fabrykach wcielanych jest w życie aż do 90% zmian proponowanych przez pracowników. W praktyce oznacza to tyle, że zakład działa lepiej dzięki oddolnym inicjatywom. Właśnie to sprawia, że lean manufacturing kojarzy się z naturą – bo ludzie sami wiedzą, co działa lepiej. Chodzi o to, by ich słuchać tak, jak wsłuchujemy się w nasz organizm, by zapewnić mu to, czego naprawdę potrzebuje.

Mach & Partner Consulting – szkolenia dla pragnących zmiany

Szkolenia Mach & Partner Consulting to znakomita okazja do tego, by poznać szczegółowe techniki, które pozwalają wprowadzić lean manufacturing. Uczestnicy szkoleń z jednej strony poznają bogatą wiedzę teoretyczną, a z drugiej – biorą udział w różnorodnych symulacjach, które w konwencji warsztatowej pozwalają przećwiczyć najróżniejsze mechanizmy. Serdecznie zapraszamy na szkolenia z tej tematyki – lean manufacturing to filozofia, która ma realny wpływ na jakość pracy. Warto uczyć się o niej u najlepszych.